انواع سی پی یو

انواع سی پی یوها که باید بشناسید


مقدمه

انواع سی پی یو ها، پردازنده واحد پردازش مرکزی یک کامپیوتر هستند. یک CPU مسئول اجرای دستورالعمل ها و کنترل جریان داده ها بین اجزای مختلف یک سیستم کامپیوتری است. به همین دلیل ما جزئیات مربوط به موضوع واحد پردازش مرکزی (CPU) را ارائه کرده ایم، مانند سی پی یو چیست، انواع سی پی یو، اجزای سی پی یو ، عملکردهای سی پی یو، بهترین سی پی یو برای بازی، دمای سی پی یو ، معیار CPU، CPU-ID یا شناسه پردازنده ، اورکلاک کردن CPU چیست، سی پی یو چقدر مهم است و غیره.

بنابراین با استوک خلیج همراه باشید تا از بین انواع سی پی یو ها بهترین و کارآمدترین آن را برای خودتان را انتخاب کنید.

سی پی یو چیست؟

سی پی یو CPU مخفف Central Processing Unit است و گاهی اوقات ریزپردازنده نیز نامیده می شود و انواع سی پی یو در سیستم ها مورد استفاده قرار می گیرد. این قطعه مغز کامپیوتر است که بیشترین محاسبات در آن انجام می شود. سرعت CPU بر حسب گیگاهرتز اندازه گیری می شود و هر چه این عدد بیشتر باشد، سریعتر می تواند اطلاعات را پردازش کند. CPU از طریق یک گذرگاه (گروهی از سیم ها) با سایر اجزای کامپیوتر ارتباط برقرار و تعیین می کند که کامپیوتر در مرحله بعدی کدام وظایف را انجام دهد.

هر CPU دارای مقدار مشخصی حافظه کش (RAM) برای ذخیره دستورالعمل های پرکاربرد است. این مورد به CPU کمک می‌کند تا سریع‌تر کار کند، زیرا نیازی به خواندن دستورالعمل‌ها از حافظه اصلی کندتر ندارد.

کارایی انواع سی پی یو (واحد پردازش مرکزی) چیست؟

شما می توانید CPU را معادل یک مغز در نظر بگیرید که به رایانه می گوید چه کاری انجام دهد و چه زمانی آن را انجام دهد. سرعت CPU بر حسب گیگاهرتز اندازه گیری می شود. به عنوان مثال یک CPU با سرعت 3.4 گیگاهرتز می تواند 3.4 میلیارد قطعه اطلاعات را در ثانیه پردازش کند! وقتی یک CPU می خرید، یک هیت سینک و فن نیز می خرید تا خنک بماند. اگر CPU شما خیلی داغ شود، خراب می شود.

انواع CPU

CPU اساساً بر اساس تعداد کورها طبقه بندی می شود. اصطلاح هسته به طور کلی برای اشاره به هر ویژگی یا قابلیت CPU استفاده می شود. به عنوان مثال، یک CPU ممکن است دارای دو هسته باشد اگر بتواند دو دستور را به طور همزمان اجرا کند، یا چهار هسته دارد اگر بتواند چهار دستور را به طور همزمان اجرا کند. هنگامی که به این روش استفاده می شود، عبارت “core” به سادگی تعداد دستورالعمل هایی را که می تواند توسط یک CPU به طور همزمان اجرا شود را نشان می دهد. البته، لزوماً نشان دهنده وجود چندین واحد پردازش فیزیکی در CPU نیست.

دو تولیدکننده رقیب پردازنده‌های مرکزی اینتل و AMD هستند و هر کدام انواع سی پی یوهای خود را دارند. لیستی از انواع سی پی یو ها موجود  را باهم مرور می کنیم :

  1. سی پی یو تک هسته ای 
  2. سی پی یو دو هسته ای 
  3. سی پی یو چهار هسته ای 
  4. سی پی یو هشت هسته ای
  5. سی پی یو چند هسته ای

CPU بخش مهمی است که تمام دستورالعمل ها و محاسباتی را که از سایر اجزای کامپیوتر و تجهیزات جانبی به آن ارسال می شود را مدیریت می کند. حتی سرعت اجرای برنامه نرم افزاری بسیار به قدرت عملکرد CPU بستگی دارد.

انواع سی پی یو و کارکردهای آن

1- انواع سی پی یو : سی پی یو تک هسته ای

قدیمی‌ترین نوع CPU کامپیوتر موجود، CPUهای تک هسته‌ای هستند. در ابتدا تنها نوع CPU بود که می‌توانست روی کامپیوترها استفاده شود. پردازنده‌ تک هسته‌ای تنها می‌تواند یک کار را در یک زمان شروع کند، بنابراین در انجام چند وظیفه‌ای چندان موفق نبود. این بدان معناست که هر بار که بیش از یک برنامه در حال اجرا بود، کاهش خروجی قابل توجه بود. از آنجایی که فقط یک عملیات را می‌توان در یک زمان شروع کرد، می‌توان عملیات دیگری را قبل از انجام اولین عملیات راه‌اندازی کرد، اما ماشین با هر عملیات جدید کندتر کار می‌کرد.

2- انواع سی پی یو : سی پی یو دو هسته ای

یک پردازنده دو هسته ای دارای دو CPU اصلی است و بنابراین مانند دو CPU واحد عمل می کند. در مقایسه، اگر بیش از یک عملیات انجام شود، CPU دو هسته ای می تواند چندین کار را به طور موثرتری انجام دهد، در حالی که در یک CPU هسته ای، پردازنده باید بین مجموعه های مختلف جریان داده حرکت کند. برای بهینه‌سازی استفاده از CPU دو هسته‌ای، یک کد تخصصی به نام SMT (فناوری چند رشته‌ای همزمان) باید بر روی سیستم عامل و برنامه‌های کار بر روی آن پیاده‌سازی شود.

پردازنده‌های دو هسته‌ای سریع‌تر از پردازنده‌ تک هسته‌ای هستند، اما سرعت بالایی نسبت به پردازنده‌های چهار هسته‌ای ندارند.

3- انواع سی پی یو : سی پی یو چهار هسته ای

پردازنده‌های چهار هسته‌ای، پردازنده‌های چند هسته‌ای است که چهار هسته روی یک CPU دارد. مانند دو CPU هسته ای، چهار هسته ها حجم کاری بین چهار هسته ای را پخش می کند، بنابراین کار بسیار بیشتری با چهار هسته انجام می شود. هر هسته به مدارهای دیگر داخل تراشه مانند حافظه نهان، حافظه و مدیریت پورت I/O متصل است. چنین پردازنده ها برای افرادی که نیاز به اجرای چندین برنامه مختلف به طور همزمان دارند و برای گیمرها مناسب است.

4- انواع سی پی یو : پردازنده هشت هسته ای

پردازنده های هشت هسته ای دارای هشت پردازنده هستند. آنها کارهای زیادی را با سرعت بالا انجام می دهند.

5- انواع سی پی یو : پردازنده چند هسته ای

پردازنده های چند هسته ای بیش از دو پردازنده دارند. این پردازنده ها چندین هسته دارند، یعنی می توانند چندین کار را همزمان انجام دهند. اگر یک پردازنده چند هسته ای دارید، می تواند 100 درصد حجم کار را تحمل کند.

ویژگی های انواع سی پی یو

واحد پردازش مرکزی دارای ویژگی های زیر است:

  • CPU تمام انواع وظایف پردازش داده را انجام می دهد.
  • اطلاعات، نتایج متوسط و دستورالعمل ها را ذخیره می کند.
  • CPU عملکرد تمام اجزای کامپیوتر را کنترل می کند.
انواع سی پی یو
انواع سی پی یو و اجزای آن

اجزای انواع سی پی یو

همه ی سی پی یو ها (CPU) 3 بخش اصلی دارند:

  1. حافظه یا واحد ذخیره سازی
  2. واحد کنترل
  3. واحد منطق حسابی (ALU)

1. حافظه یا واحد ذخیره سازی

واحد حافظه تمام دستورالعمل ها و داده ها را ذخیره می کند. این واحد در صورت لزوم داده ها را در اختیار سایر واحدهای رایانه قرار می دهد. گاهی اوقات به عنوان واحد ذخیره سازی داخلی یا حافظه اصلی یا RAM (حافظه دسترسی تصادفی) نامیده می شود. تمام داده ها و دستورالعمل های مورد نیاز برای پردازش در واحد حافظه ذخیره می شود. نتایج متوسط هر پردازش داده در واحد حافظه ذخیره می شود. هنگامی که نتایج نهایی قبل از انتشار نتایج به دستگاه های خروجی پردازش می شوند، واحد حافظه آن را ذخیره می کند.
حافظه اصلی تمام ورودی ها و خروجی ها را انتقال می دهد.

2. واحد کنترل

این واحد تمام فرآیندهای محاسباتی را نظارت می کند اما پردازش واقعی داده را اجرا نمی کند. یعنی، انتقال داده ها و دستورالعمل ها را در بین سایر واحدهای رایانه تنظیم می کند. تمامی واحدهای کامپیوتر توسط واحد کنترل مدیریت و هماهنگ می شوند. برای انتقال داده با دستگاه های ورودی و خروجی تعامل دارد. واحد کنترل دستورالعمل های حافظه را دریافت، دستورالعمل ها را تفسیر و عملیات کامپیوتر را کنترل می کند.

3. واحد منطق حسابی

این واحد مهم ترین قسمتی است که تمام محاسبات را انجام می دهد و تصمیم گیری می کند. این واحد پردازش کامپیوتری (CPU) بلوک اصلی سازنده کامپیوتر است. CPU های مدرن حاوی ALU های بسیار پیچیده و کارآمد هستند. CPU های مدرن علاوه بر ALU دارای یک واحد کنترل (CU) هستند. ALU از بخش های فرعی زیر تشکیل شده است.

  • بخش حسابی : حسابی section تمامی محاسبات ریاضی مانند جمع، تفریق، ضرب و تقسیم را انجام می دهد. این بخش تمام محاسبات پیچیده را انجام می دهد.
  • بخش منطق : هدف بخش منطق انجام فعالیت های منطقی مانند مقایسه داده ها، جمع آوری، تطبیق و ادغام است.

داخل واحد پردازش مرکزی (CPU) چیست؟

CPU یک مدار مجتمع در سطح سخت افزار است که به نام تراشه نیز شناخته می شود. مدار مجتمع میلیاردها قطعه کوچک الکتریکی را “ادغام” می کند و آنها را در مدارها و همه را در یک جعبه فشرده قرار می دهد. CPU معمولاً یک مربع سرامیکی دو اینچی است و داخل آن با یک تراشه سیلیکونی در سوکت CPU نصب می شود. برد مدار مرکزی مادربرد است. این یک برد نازک است که CPU، حافظه، اتصال هارد دیسک و درایوهای نوری، کارت های گسترش تصویر و صدا و همچنین پورت ها را حمل می کند. مادربرد تمام قسمت های کامپیوتر را به طور مستقیم یا غیر مستقیم متصل می کند.

انواع سی پی یو
انواع سی پی یو و اهمیت آن

دمای انواع  سی پی یو

CPU عنصری است که مسئول بسیاری از محاسبات روزمره در داخل رایانه شما است. اجرای ویندوز و برنامه ها وظیفه CPU است. دمای ایده آل CPU خنک نگه داشتن آن تا حد امکان است، زیرا یک پردازنده داغ ممکن است مشکلات زیادی را برای خود پردازنده ایجاد کند، از خرابی ناخواسته دستگاه گرفته تا آسیب فیزیکی. برخی از راه های خنک نگه داشتن آن افزایش سرعت فن یا تهیه خنک کننده CPU کارآمدتر است.

در حالت ایده‌آل، باید انتظار داشته باشیم که دمایی بین 35 تا 50 درجه سانتی‌گراد (95 تا 122 درجه فارنهایت) ببینیم، و می‌توانید انتظار داشته باشید که هنگام بازی یا اجرای هر برنامه‌ای که بار سنگینی روی آن ایجاد می‌کند، دمای آن به 60 تا 85 درجه سانتی‌گراد (140 تا 185 درجه فارنهایت) افزایش یابد. شما می توانید دمای CPU خود را در بایوس ببینید و چند ابزار رایگان در دسترس هستند که یکی از بهترین راه ها برای استفاده است. آن را نصب و اجرا کنید و دمای هر هسته CPU را ببینید.

اورکلاک برای انواع سی پی یو

اورکلاک به این معنی است که CPU و حافظه خود را طوری پیکربندی می‌کنید که سریع‌تر از سرعت مجاز رسمی کار کنند.

تقریباً هر پردازنده دارای رتبه بندی سرعت است. به عنوان مثال، یک Intel Core i7 860 با فرکانس 2.80 گیگاهرتز است. اورکلاک به این معنی است که شما آن را به بیش از 2.80 گیگاهرتز می رسانید. هنگامی که یک پردازنده را اورکلاک می کنید چند اتفاق می افتد. تراشه داغ تر و قوی تر است. در صورت استفاده از خنک کننده استوک ارائه شده توسط CPU، هر دو عامل مشکل ایجاد خواهند کرد. CPU با اورکلاک کردن گارانتی خود را لغو می کند.

CPU چقدر مهم است؟

اگرچه CPU مانند گذشته برای عملکرد کلی سیستم حیاتی نیست، اما همچنان نقش مهمی در راه اندازی رایانه ایفا می کند. از آنجایی که به تنهایی مسئول اجرای دستورات درون برنامه ها است، هرچه CPU سریعتر اجرا شود، سایر برنامه ها سریعتر اجرا می شوند. داشتن یک پردازنده سریع همه چیز نیست. یک پردازنده نمی تواند به راحتی آخرین بازی های سه بعدی را هر چقدر هم قدرتمند بسازد و همچنین نمی تواند داده ها را ذخیره کند. اینجاست که اجزای دیگر مانند کارت گرافیک و حافظه به وجود می آیند.

انواع سی پی یو CPU برای بازی

انتخاب بهترین CPU بازی یکی از راه‌های اطمینان از استخراج آخرین افت عملکرد از رایانه است. GPU قسمتی است که بیشترین تأثیر را بر نرخ فریم خام خواهد داشت، بنابراین مطمئن شوید که بهترین کارت گرافیکی را که می توانید خریداری کنید دارید، اما این قدرت کمی بازی اضافی از گزینه پردازنده شما حاصل می شود. برخی از سریع ترین و عالی ترین پردازنده های عملکردی برای بازی ها عبارتند از:

  • اینتل Core i9-9900K
  • Intel Corei7-9700K
  • AMD Ryzen 9 3900X
  • AMD Ryzen 7 3700X

نتیجه گیری

CPU مهمترین بخش کامپیوتر شما است. این مسئول پردازش تمام اطلاعاتی است که رایانه شما برای انجام کار خود به آن نیاز دارد. هر چه CPU سریعتر باشد بهتر است. سرعت پردازنده بر حسب گیگاهرتز (گیگاهرتز) اندازه گیری می شود و اکثر پردازنده ها سرعتی بین 2 تا 3 گیگاهرتز دارند. البته برخی از انواع سی پی یو های سطح بالا، می توانند دارای سرعت 4 گیگاهرتز یا بیشتر باشند.CPU همه چیز نیست، اما بسیار ضروری است. افزایش سرعت یک CPU به معنای اجرای سریعتر دستگاه یا رایانه شما است. رشته‌ها و هسته‌های متعدد به شما کمک می‌کنند کارهای بیشتری را همزمان انجام دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *