محققان برگ مصنوعی خارق‌العاده ای توسعه داده‌اند که نسبت به فناوری های کنونی حدود ۱۰۰ برابر سریع تر می تواند دی اکسید کربن را جذب کند.

مدتهاست دانشمندان به دنبال بازسازی فرایند طبیعی فتوسنتز هستند که طی آن گیاهان نور خورشید، آب و دی اکسید را به انرژی تبدیل می کنند. این سیستم به نام برگ مصنوعی میتواند در آینده با تغییرات آب و هوایی مقابله کند.

 از طرفی برخی مهندسان آمریکایی سیستم جدیدی ابداع کرده اند که می تواند عملکردی ۱۰۰ برابر بیشتر از فناوری های کنونی در جذب دی اکسید کربن داشته باشد. تاکنون برگ های مصنوعی زیادی ساخته شده اند. یکی از آنها نوع ساخته شده توسط مهندسان دانشگاه ایلینوی در شیکاگو بوده که طی یک طراحی منحصر به فرد امکان استفاده در جهان واقعی را نیز دارا است. از طرفی می تواند با دی اکسید کربن و مخازن تحت فشار نیز کار کند.

 این برگ مصنوعی شامل یک واحد فتوسنتز مصنوعی به همراه یک کپسول شفاف پر از آب است که در لایه بیرونی شامل نیمه تراوا خواهد بود. هنگام جذب نور خورشید در این دستگاه تبخیر آب از طریق منافذ لایه بیرونی انجام شده و سپس جای آن دی اکسید کربن تولید می شود. هم اکنون دانشمندان تغییرات کلیدی در این طرح ایجاد کردند تا بتوانند با قیمت ارزان تر و ادغام غشای باردارالکتریکی آن را به دو بخش خشک و تر تقسیم کنند. وجود حلال آلی در قسمت خشک به دی اکسید کربن حذب شده می چسبد و با تبدیل آن به بی کربنات غلیظ روی غشا جمع می شود.

به گفته میلش سینگ از پژوهشگران این پروژه این سیستم برگ مصنوعی امکان استفاده در بیرون آزمایشگاه راداشته و با توجه به اینکه ساخت آن هزینه نسبتاً کمی دارد و برای کار به انرژی کمی نیز نیاز دارد می تواند نقش موثری در کاهش گازهای گلخانه ای داشته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *