پردازنده گرافیکی پنج‌نانومتری اپل تا نیمه دوم ۲۰۲۱ به ‌تولید انبوه می‌رسد

اگر تاکنون فکر می‌کردید که اپل قصد دارد فعالیت‌هایش در دنیای تراشه را صرفا به پردازنده‌های مرکزی محدود کند، سخت در اشتباه بوده‌اید. بنابر ادعای رسانه‌ی چینی کمرشال‌تایمز، غول آمریکایی صنعت فناوری درحال‌حاضر علاوه‌بر پردازنده‌ مرکزی، روی پردازنده‌ی گرافیکی اختصاصی‌اش هم کار می‌کند که در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۱ به‌ مرحله‌ی تولید انبوه می‌رسد. طبق گزارش‌ها، کدنام این پردازنده‌های گرافیکی اپل Lifuka است و بخشی از پروژه‌ی بزرگ اپل سیلیکون (Apple Silicon) به‌حساب می‌آید و قرار است برپایه‌ی لیتوگرافی (نود پردازشی) پنج‌نانومتری شرکت صنایع نیمه‌عادی تایوان (TSMC) تولید شود.

استفاده از لیتوگرافی پنج‌نانومتری بدین‌معنی است که پردازنده‌ی گرافیکی اپل بسیار قدرتمند خواهد بود و انرژی نسبتا کمی مصرف خواهد کرد. گزارش رسانه‌ی کمرشال‌تایمز اعلام می‌کند که فرایند توسعه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی Lifuka به‌آرامی پیش می‌رود. ناگفته نماند این پردازنده‌ی گرافیکی اپل درمقایسه‌با دیگر پردازنده‌های گرافیکی قدرت رایانشی بیشتر خواهد داشت و عملکردش به‌ازای هر وات درمقایسه‌با پردازنده‌های گرافیکی فعلی بهبود پیدا خواهد کرد. درحال‌حاضر، جزئیات دقیق‌تری از پردازنده‌ی گرافیکی اپل نمی‌دانیم؛ باوجوداین، هنوز زمان زیادی تا فرارسیدن نیمه‌ی دوم ۲۰۲۱ مانده و قطعا مشخصات فنی پردازنده‌ی گرافیکی اپل نهایی نشده است.

اپل اکوسیستم بسته‌ای دارد و تلاش می‌کند سخت‌افزار و نرم‌افزار محصولاتش را خودش بسازد تا از شرکت‌های رقیب بی‌نیاز شود. سرویس‌هایی که امروزه اپل ارائه می‌دهد، بسیار متنوع هستند و این شرکت در بازارهای مختلف ورود کرده و محصولات زیادی از گوشی‌های هوشمند گرفته تا تبلت و لپ ‌تاپ و رایانه‌ی رومیزی و ساعت هوشمند دارد. این شرکت سال‌ها است که در اکثر دستگاه‌هایش از پردازنده‌ی مرکزی اختصاصی استفاده می‌کند. پردازنده‌هایی که اپل می‌سازد، برپایه‌ی معماری آرم توسعه داده می‌شود و همواره بسیار قدرتمند است. بررسی‌‌ها نشان می‌دهد تراشه‌های سری A اپل قدرتمندترین تراشه‌های دنیای گوشی و تبلت هستند.

فرایند تولید پردازنده‌ی گرافیکی پنج‌نانومتری Lifuka اپل به‌آرامی پیش می‌رود

اپل سیلیکون جدیدترین تلاش اپل برای بسته‌تر‌کردن اکوسیستمش به‌حساب می‌آید. این شرکت مدت طولانی از پردازنده‌های اینتل و AMD در محصولاتش استفاده کرده و از‌این‌پس قصد دارد رایانه‌های سری مک را به پردازنده‌ی اختصاصی مجهز کند.

طبق گزارش جدید، در سال‌های آینده اپل از پردازنده‌های گرافیکی شرکت‌های متفرقه نیز بی‌نیاز خواهد شد. اپل به‌وضوح نشان داده که طرفدار پردازنده‌های اینتل است؛ بااین‌حال، اهالی کوپرتینو در حوزه‌ی پردازنده‌های گرافیکی به محصولات AMD تمایل نشان داده‌اند. تولید و استفاده از پردازنده‌ی گرافیکی Lifuka قطعا باعث کاهش سهم AMD از پردازنده‌های گرافیکی اپل خواهد شد.

براساس ادعاهای منابع آگاه وب‌سایت کمرشال‌تایمز، Lifuka قرار است از فناوری TBDR (مخفف Tile-Based Deferred Rendering) استفاده کند. TBDR همان فناوری‌ای است که در پردازنده‌های گرافیکی PowerVR شرکت Imagination Technologies از آن استفاده شده. در بین سال‌‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷، اپل در تراشه‌ی A4 از پردازنده‌ی گرافیکی PowerVR استفاده کرد.

اوایل سال جاری میلادی، اپل پس از مدت‌ها مجددا با Imagination Technologies وارد همکاری شد و قراردادی چند ساله با این شرکت امضا کرد. به‌موجب این قرارداد، اپل ازلحاظ قانونی می‌تواند به فناوری‌ها و تجهیزاتی دسترسی پیدا کند که تحت مالکیت معنوی Imagination Technologies هستند. به‌نظر می‌رسد اپل ازطریق عقد قرارداد با Imagination Technologies قصد داشته از تخصص مهندسان این شرکت برای تولید پردازنده‌ی گرافیکی اختصاصی خودش استفاده کند.

طبق گزارش رسانه‌ی کمرشال‌تایمز، فرایند توسعه‌ی تراشه‌ی A14X اپل به‌پایان رسیده است و TSMC قصد دارد تولید انبوه این تراشه را پیش از به‌پایان‌رسیدن سال جاری میلادی برای اپل آغاز کند. بازه‌ی زمانی آغاز تولید انبوه تراشه‌ی A14X اپل با نقشه‌ی راه TSMC برای تولید تراشه‌های پنج‌نانومتری هم‌خوانی دارد.

TSMC مدتی پیش اعلام کرد که کارهای مربوط به آغاز تولید انبوه تراشه‌های پنج‌نانومتری را رسما شروع کرده است و قصد دارد به‌مرورزمان میزان تولید این تراشه‌ها را افزایش دهد. بیانیه‌ی رسمی TSMC اعلام می‌کند که این شرکت برنامه‌ریزی دقیقی کرده تا بتواند میزان تولید تراشه‌های مبتنی‌بر لیتوگرافی پنج‌نانومتری را در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به‌ترتیب دو و سه برابر کند.

اگر اطلاعات فاش‌شده‌ی رسانه‌ی کمرشال‌تایمز واقعی باشند، پردازنده‌ی گرافیکی Lifuka در مدل جدید iMac حضور پیدا خواهد کرد؛ پردازنده‌ای که عرضه‌اش برای نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۱ تعیین شده است.

 

منبع : زومیت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *